به گزارش شهرآرانیوز، آیتالله سیداحمد علمالهدی در دیدار با جمعی از اعضای بسیج فرهنگیان که به میزبانی دفتر نمایندگی، ولی فقیه در استان برگزار شد، با اشاره به یکی از فرمایشات امام خمینی (ره) در تجلیل جایگاه تعلیم و تربیت اظهارداشت: انقلاب اسلامی نه محدود به تغییر حاکمیت بلکه یک انقلاب با ماهیت فرهنگی بود و اساساً مردم به این خاطر قیام کردند که اسلام و مبانی فرهنگی آن را بر همه امور خود حاکم و مسلط کنند و در میان این امور، آموزش و پرورش ازجمله مهمترین عرصههاست.
وی افزود: از میان همه جملات، مطالب و سخنانی که در تمام دورانها در تبیین جایگاه و مقام والای معلم مطرح شده است، نابترین کلام همان است که امام خمینی (ره) بیان کردند و معلمی را شغل انبیای الهی دانستهاند و استمرار تعلیم و تربیت به معنای هدایت و ارشاد آسمانی پیامبران را شایسته معلمان شمردهاند.
نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه سیره پیامبر اکرم (ص) این بود که نه تنها هرگز مطالبه مزد و حتی قدردانی نکرد، بلکه خود با دغدغه و خلق عظیم خود به دنبال مردم بود تا دسته دسته و فرد به فرد آنان را متوجه حقیقت صراط مستقیم کند، خاطرنشان کرد: یک معلم در موضع فعالیت باید کار پیامبری کند و اولین خصوصیتی که انبیا در مسیر هدایت و ارشاد مردم داشتهاند، این بود که هرگز تلاش خود را با معیارها و ابزارهای مادی نمیسنجیدند، زیرا جایگاه این کار، انسانسازی و فراتر از هر مزد و پاداش دنیوی است.
وی با تأکید بر اینکه مزد نخواستن در این مقوله به معنای کار مخلصانه و هدایت بشر فقط بهقصد قرب و رضای الهی است، ادامه داد: در این حوزه، جامعه فرهنگیان بسیجی مسئولیتی مضاعف دارند و باید برای آحاد این قشر شریف تبیین کنند که معلمان ما از جهل مبرا هستند و در مقام علمآموزی، جایگاهی در امتداد جریان تعلیمی انبیاء و اولیای الهی دارند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، تقدم تزکیه بر تعلیم و تربیت را حکم قرآن کریم دانست و تصریح کرد: معلم در کنار آموزشهای علمی و تربیتی، باید پدیدآورنده عنصر اخلاص، ایثار و ایمان در نسل آیندهساز کشور و نظام باشد؛ آن هم نظامی که در طول عمر بابرکت خود هرگز از آرمانهای خود در حوزه آموزش و پرورش عدول نکرده و همواره برای استقرار ارزشهای خود در این عرصه تلاش داشته است.
وی تأکید کرد: صدور انقلاب و فعالیتهای مخلصانه مجاهدان راه حق امروزه به جایگاهی رسیده که هرکس در هر نقطه از عالم بخواهد اصحاب پیامبر (ص) و یاران منجی عالم بشریت (عج) را تجسم کند، نزدیکترین تصویر به ذهن او معادل با الگوی مجاهدان انقلاب اسلامی در لباس نیروهای مسلح ماست و به برکت تلاشهای مستمر و انقلابی معلمان نیز شاهد هستیم که نسل سوم و چهارم انقلاب در مسئله ایثار و آرمان نه تنها هرگز کم و کاستی نسبت به نسل اول و دوم انقلاب ندارد بلکه رزمندگان مدافع حرمی که از نسل جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ به جبهههای دفاع از حرم شتافتند و راه رزمندگان دفاع مقدس را ادامه دادند، در حقیقت محصولات جریان تعلیم و تعلم در کشور بوده و امثال شهید حججیها، سند فعالیت مثمر جریان تعلیم و تعلم انقلابی هستند.
آیتالله علمالهدی ضمن تأکید بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه بهعنوان یک ضرورت راهبردی در نظام آموزشی کشور، زمینهساز تحقق دینمداری در جریان تعلیم و تعلم است، گفت: باوجود اینکه عمده چهرههای فاضل و سرشناس علمی در تاریخ، برخواسته از مدارس علمیه مبتنی بر علمآموزی دینی بودهاند، از زمان مشروطه برخی غربگرایان در تلاش برای القای مبانی سکولاریسم در نظام علمی کشور و جدایی حوزههای علمیه را از دانشگاه بودند و این موضوع بهطور خاص در دوران رضاخانی به اوج رسید و تا حکومت طاغوتی پهلوی دوم نیز امتداد پیدا کرد.
وی با اشاره به اینکه بسیج، پاسدار ارزشهای انقلاب اسلامی است، ابراز کرد: با این حال، یکی از برکات انقلاب اسلامی بهعنوان یک جریان عظیم فرهنگی، ایجاد وحدت و همگرایی دوباره میان جامعه دانشگاهی کشور با حوزویان بود که به لطف خدا، بسیاری از توفیقات کنونی به همین خاطر حاصل شده است، اما جامعه بسیج فرهنگیان در عرصه فعالیت خود باید آگاه باشند که تفکرات سکولاریستی نظام سرمایهداری همچنان با تمام توان به دنبال این است تا نظام آموزش و پرورش اسلامی را با آموزههای شیطانی خود دچار انحراف کند تا شرایط دانشگاههای ما دوباره مشابه همان فضای پیش از انقلاب باشد که نمازخواندن یک دانشجو بهمنزله مرتجع بودن او تلقی میشد ولذا در جهت مقابله با این جریان انحرافی ضدفرهنگی عمده بار مسئولیت و نقشآفرینی برعهده فرهنگیان بسیجی است.
امام جمعه مشهد در انتها ضمن گلایه بر برخی کاستیها در حوزه برنامهریزی و اجرا، ابراز امیدواری کرد: متأسفانه در اجرایی شدن سند تحول نظام آموزش و پرورش که انعکاسی از آموزههای رهبر معظم انقلاب است، کاستیها و نواقص بسیاری روی داده و در این حوزه، قابل قبول نیست که عملیاتی شدن این سند مهم و مؤثر، مشمول مرور زمان شود و معطل بماند لذا امیدواریم که دستگاههای متولی هرچه زودتر نسبت به اجرای این طرح اقدام کنند تا بتواند گرهگشای مشکلات و چالشهای موجود در نظام آموزشی کشور باشد.